Kos 2019

Foto’s kun je hier bekijken

Zondag 14 april 2019

Een vroegertje deze keer. De vlucht ging om 7 uur. Dit hield in dat we om 4 uur al richting Schiphol reden.

De Valet parking ging deze keer wel goed. Dit in tegenstelling met vorig jaar.

Met een kleine vertraging veroorzaakt door een storing bij het inchecken vertrokken we 10 minuten later. We hadden wel bewondering voor de grondstewardess die ondanks de stress uiterst kalm bleef in haar uppie.De vlucht ging voorspoedig en hebben we zowaar nog een licht tukkie gedaan

Met de bus naar zijn we naar ons appartement hotel Denise gebracht.

Het huisje nummer 29 is eenvoudig maar compleet. 1 nadeeltje…..er is geen zon op het balkon in de avond. Maar die gaan we dan maar opzoeken.

Om in de vakantie stemming te komen zijn we begonnen op het terras met een Mythos en Gyros in het zonnetje en uit de wind. Het waait behoorlijk hier en de wind voelt ook koud aan helaas.

Eind van de middag werden we opgehaald om naar de fiets verhuur gebracht te worden waar we voor de komende 3 dagen een e-bike hebben gehuurd. We hebben meteen ook een optie genomen op een cabriolet om later het eiland te gaan verkennen.

De fietsen van een perfecte kwaliteit hebben we meteen maar uitgeprobeerd en zijn naar Kos stad gefietst hier 2 kilometer vandaan.

Eigenlijk hadden we nog naar de briefing willen gaan van de host van Corendon maar het werd een heerlijk zonnig plekje op een terras op het Kazouli plein.

Even dachten we nog Ceriel (een vriend van de kids die wij ook goed kennen) te zien lopen maar dat hebben we afgedaan als dat dit wel heel toevallig zou zijn.

Het plan was richting huisje te fietsen en onderweg een knijpje te vinden waar we kunnen eten. Die hebben we niet gevonden. We een groot en nog lege Taverne waar we met de terrasverwarming aan hebben gegeten.

Onze eerste dag zat er weer op. Na een drankje op onze kamer zijn we lekker gaan slapen.

Maandag 14 april 2019

Na heerlijk uitgeslapen en het nuttigen van een lekkere brunch zijn we, na een vette onweersbui afgewacht te hebben op onze fiets gesprongen en zijn we naar Kos gefietst. Hier hebben wij de fietsen gestald. Na een tour langs allerlei oudheidskundige bezienswaardigheden (de zogenaamde klompen steen) zijn we weer op het plein beland op het zonnigste plekje.

De tour bestond uit de stenen getuigenissen van de Romeinen, Byzantijnen, Turken, en Grieken. De ene nog meer vervallen dan de andere.

Terwijl wij lekker in het zonnetje op het plein zaten te kijken naar een zwarte lucht inclusief onweer verderop bleek later dat die bij boven ons appartement hing. Hadden wij even mazzel.

De meisjes zijn op onderzoek gegaan of Taverna Elia open omdat die goed staat aangeschreven. Helaas aan de tuin gezien was deze nog dicht. Maar daarover later meer. Daarom hebben we in een Taverne in de buurt gegeten. Inmiddels was het weer gaan regen en zijn we net voordat het echt heel hard ging regenen weer bij ons appartement aangekomen.

Op het balkon hebben we nog even naar het noodweer gekeken en zijn gaan slapen met de hoop dat het morgen weer lekker weer zou gaan worden.

Dinsdag 16 april 2019

Na de lunch zijn we op onze e-bike gesprongen om naar het Asklepieion te fietsen. Dit was een heerlijke fietstocht die een redelijke klim inhield. Maar daar wisten onze e-bike wel raad mee. Volgend de beschrijving was Asklepieion op maandag gesloten. Daar hadden ze nu voor het gemak dinsdag van gemaakt waardoor wij voor een dichte poort stonden. Ook de kruidentuinen waren helaas dicht. Daarom maar weer de terugtocht aangevangen richting Kos stad. Onderweg kwamen we in het aanliggende dorpje Pilaris een leuke Taverne Arap genaamd tegen met een plekje in de zon. Hier hebben wij ons laten verwennen door de ober met een heerlijke Mezedes (soort tapas).

De rest van de dag hebben we bij Denise doorgebracht. Even bij het zwembad gezeten, gegeten en een spelletje Mens erger je niet gespeeld terwijl Ajax tegen Juventus bezig was te gaan winnen. Lekker dat ze 2 doelpunten hebben gemaakt want bij elk doelpunt kregen wij een Ouzo van Nicolas (de eigenaar).

Woensdag 17 april 2019

Na de wederom late lunch (het uitslapen gaat ons goed af deze vakantie) Wederom op de fiets naar het Asklepieion. Deze was gelukkig nu wel open. Het was daar prachtig. Er is nog veel te zien van de resten van de plaats waar Hippocrates heeft vertoefd 400 jaar voor Christus. Je kan daar ook genieten van het uitzicht naar de overkant waar Bodrum ligt in Turkije. We zijn daar naar alle terrassen geklommen om alles te bekijken. Op de terugweg naar beneden zagen we weer iemand lopen die op Ceriel leek. En wat bleek…….het was Ceriel samen met Job. Wat een toeval. Na even gezellig gebabbeld te hebben zijn we weer ieders weg gegaan met de afspraak nog de komende week ergens te gaan drinken met elkaar. Op de terugweg zijn we ook nog naar de kruidentuinen gefietst en hebben daar een korte wandeling doorheen gemaakt. Hierna weer doorgefietst naar het zonnigste plekje van Kos op het Kazouli plein. Er zijn hier twee terrassen. Als we aankomn beginnen de ober al hun “strijd” om ons op hun terras te krijgen.

Omdat we de fietsen vandaag moesten omruilen zijn we na een drankje naar de verhuurder gefietst waar we de fietsen hebben omgeruild voor een een kleine Jeep met open dak. We willen ook wel eens gek doen op onze ouwe dag tenslotte. 🙂

Om direct maar even van dat autootje te genieten zijn we naar de Termen gereden. Dit is onder aan het eiland een plek waar er nog hete luchtbellen uit de grond komen in zee. Vroeger was dit een vrij groot bassin waar je in kon liggen. Tegenwoordig is het niets meer dan een paar kuilen. Door de aardbeving hier 2 jaar geleden is het gesloten en dreigen er nog rotsblokken naar beneden te komen. Om er te komen moet je flink afdalen en dus ook weer omhoog klimmen. Wel weer goed voor de kuitjes.

Met de auto in de avond naar Kos gereden. Wel met gesloten dakjes wat het koelt behoorlijk af in de avond. Mede door de koude wind die nog steeds met een kracht van rond de 5 staat te blazen.

Eerder hadden we een restaurant ontdekt genaamd Petrino. Hier hebben we heerlijk gegeten (weer een ouderwets een Chateau Briand en genoten van een overheerlijke wijn van het eiland.

Na het genotsmoment weer terug naar ons hutje voor nog een slaapmutsje en een goede nachtrust

Donderdag 18 april 2019

Vandaag na de lunch met ons Jeepje op pad.

Eerst zijn we naar Sipali gereden. Onderweg kwamen we bij toeval ook de wijnkelder tegen van de heerlijke wijn die we gisteren hadden gedronken. Hier hebben we nog een proeverijtje en rondleiding gedaan. En uiteraard wat flessen ingeslagen.

Onderweg zijn we bij oud Pilo nog naar een oud Byzantijnse vesting geklommen op een berg. Deze vestiging is uit de 11e eeuw en zijn vele stukken redelijk bewaard gebleven. Vervolgens naar Kardamena gereden met het plan daar een frisse duik te nemen. Helaas was het te koud daarvoor. Dan maar naar Andimachia om een oude windmolen te bekijken. Helaas was deze dicht. Gelukkig het terrasje ernaast niet. Het plan was om naar Zia te rijden. Onderweg hebben we nog een oude bron in Poli bekeken en een traditioneel huis die helaas ook dicht was.

Met het Jeepje vervolgens de klim gemaakt naar Zia. Een klein leuk plaatsje waar je een prachtig uitzicht hebt op de omgeving en waar de zonsondergangen die meestal erg mooi zijn op terrassen kan bewonderen. Na de Jeep te hebben geparkeerd kwamen we al wandelend weer Ceriel en Job tegen. Inmiddels was ook Roos de vriendin van Ceriel aangekomen op Kos. Grappig is dat Job en Roos weer de buurkinderen waren van Ellen. Hoe toevallig kan alles zijn. We hebben daar besloten met z’n allen te gaan genieten van de zonsondergang op een terras onder het genot van eten en drinken. We hebben daar een heel gezellige namiddag gehad met elkaar.

In het donker terug gereden naar Kos. Was best wel een spannend ritje omdat het erg donker was en de verlichting van het Jeepje niet erg dendert was.

Eenmaal weer in ons hutje hebben we lekker gedoucht en nog wat gedronken in de slaapkeuken. Het was nog wel even schrikken toen Ellen op facebook het bericht las dat Willem een goede vriend van ons was overleden.

Vrijdag 19 april 2019

Plan was om naar Kefalos te rijden.

Voor een groot gedeelte hebben we dat gedaan door langs de kust te rijden.We hebben nog even gekeken bij een verlaten zoutmeer meer maar daar was niets te beleven.

In Kefalos hebben wat rondgelopen op zoek naar een straatje met winkeltjes maar die hebben we niet kunnen vinden. Wel hebben we verderop een oude molen kunnen bekijken die gerestaureerd was.

Op de terugweg was de weg in Kos gesperd omdat er een wielerkoers bezig was.

Volgens de politieagente daar moesten we 20 minuten wachten. Er was wel een weg binnendoor weg naar ons appartement maar die was alleen bij de lokale bevolking bekend volgens de aardige agente. Dat lieten wij ons natuurlijk zomaar zeggen. Na wat zoekwerk en enkele keren omkeren hebben we ons doel maar mooi gevonden.

Na een drankje op het balkon zijn we de Jeep weer gaan omruilen voor de e-bikes.

Het plan was om weer te gaan kijken of het restaurant die maandag nog als gesloten verklaard was door de meisjes nu wel open was. Wat bleek…..ze hadden alleen de achterkant met de tuin gezien. Aan de voorkant was restaurant Elia gewoon open tot onze pret.

Nou dit restaurant is een echte aanrader. We hebben de ober daar gevraagd ons te verrassen met lekkernijen wat ook geweldig gelukt is. Wat hebben we gesmikkeld daar zeg. Taverna Elia is echt een aanrader. Na het eten belanden we eerst in een soort café met lekker muziek aan de overkant van het restaurant. Hier hebben we buiten nog even gezeten om vervolgens weer bij Denise in een soort afterparty na de BBQ die daar georganiseerd was te belanden.

Hier zijn we ook maar aangesloten en nog een gezellig uurtje mee gemaakt.

Zaterdag 20 april 2019

Vandaag aan het zwembad gehangen.Dit was onze welverdiende luierdag. In de avond zijn we nog naar de taverne gegaan vlak bij ons huisje waar we de eerste dag ook hebbe gegeten.

Zondag 21 april 2019

Weer heerlijk uitgeslapen. Daar zijn we inmiddels erg goed in geworden. Na ons opgefrist te hebben weer lekker gebruncht bij het zwembad

Vandaag is het de shopdag hadden de meisjes bedacht. Dit betekent dus van de ene kledingzaak naar de andere lopen waarbij ze steeds gelukzaliger gaan kijken. Het begon meteen al goed toen er, ik moet wel zeggen erg leuke tasjes werden gescoord. Op zich een bijzonderheid want meestal gaat hier een langdurig ritueel aan vooraf. Een tasje “moet voegen” krijg ik dan te horen

Op het plein werden wij weer door de obers gelokt te komen zitten. We zijn nu al zo welkom dat we zelfs met extra tapas van het huis zijn getrakteerd. Onderwijl hebben we nog plannen gemaakt voor morgen. We willen eigenlijk nog een keer terug naar Zia omdat we daar hele leuke souvenirs hadden gezien en omdat het daar leuk is natuurlijk. De meisjes dachten dat dit wel met de e-bike kan maar daar was ik niet van overtuigd gezien de klim die je moet maken. We hebben het maar even in het midden gelaten en zijn weer gaan smikkelen bij Taverna Elia.

De dag weer afgesloten in de slaapkeuken met een lekker wijntje

Maandag 22 april 2019

Tijdens de brunch kwamen we op het idee met de fiets naar het busstation in Kos stad te rijden en daar te kijken of er een bus naar Zia gaat.

Zogezegd zo gedaan. Er bleek inderdaad een bus naar Zia te gaan. Helaas ging die ook meteen weer terug omdat het nog geen seizoen was voor meer bussen. Daar hadden we dus niets aan. Maar slim als wij zijn hebben we nog even bij de taxi maatschappij gevraagd wat een enkeltje Zia naar Kos kost. Dat viel erg mee. Namelijk 27 Eurie.

Dus wij met de bus heen. Daar lekker geslenterd, souvenirs gekocht, weer op het terras met mooi uitzicht wat gedronken en weer met een luxe taxi terug naar het busstation. Zo hebben we er toch een leuke dag van weten te maken met het vervoersavontuur.

Uiteraard nog even naar ons plein waar we weer het zonnigste plekje op het terras inclusief tapas kregen aangeboden. De mannen vonden het jammer dat dit onze laatste dag was. En met een knuffel hebben wij afscheid genomen en ze een goed seizoen toegewenst.

Onderweg richting ons hutje langs de kust gingen nu ook wat restaurants open. Nadat we eerst de fietsen hebben ingeleverd hebben we daar nog even lekker gegeten

Het laatste restje wijn hebben we verorberd in de slaapkeuken

Dinsdag 23 april 2019

Vroeg op deze keer. Voor het eerst hebben we de wekker gebruikt deze vakantie.

Na een laatste brunch die nu ontbijt was, hebben we afgerekend en zijn we uitgezwaaid door de eigenaars van Denise.

Op het vliegtuigveld ging alles voorspoedig en voor we het wisten zaten we weer in de lucht richting ons mooie Nederland.