Rhodos 2018

Zaterdag 14 april 2018

Wil je wat aan je dag hebben zal je vroeg op moeten staan. En dat nou net wat we moesten doen. Ons vliegtuig vertrok om 07:20. Dus reken maar uit. Dat was vroeg  op staan. Ellen had weer geregeld dat we de auto aan een Valet Parking bedrijf afleveren omdat dit de andere keren het perfect gegaan was. Alleen deze keer dus niet. Het bedrijf Park Plus blijkt een malafide zaak te zijn. En daar sta je dan met aan de ene kant een auto die je graag kwijt wil, en aan de andere kant een vliegtuig die gewoon weg gaat als je er nog niet bent. Uiteindelijk hebben we een andere Valet aangeschoten die onze auto wel kon parkeren.

Na deze stress ging het gelukkig allemaal voorspoedig. Na een soepel vlucht stonden we rond 1 uur bij ons Hotel Emerald in Kremasti op Rhodos.

Onze kamer is prima. Alleen het keukentje was zodanig ingericht dat we ons ontbijt lekker beneden gaan doen.

Uiteraard hebben we eerst even rustig een wijntje gedronken en van een lunch genoten. Onderwijl hebben we bij Tim onze reisleider voor de komende dagen een huurauto geregeld. En na wat luieren in en rond het zwembad zijn we gaan wandelen richting het kiezelstrand. En dat bij een zeer aangename temperatuur van rond de 26 graden.

Net buiten het hotel kwamen we een autoverhuur tegen. Na even met de eigenaar te hebben gepraat kwamen we er al snel achter dat hij een stuk goedkoper is dan onze Tim. Dus Tim gebeld om te annuleren, wat geen probleem was, en een andere auto gehuurd die we maandag gaan ophalen.

Via het dorp Kremasti, wat lijkt enigszins in verval te zijn geraakt, vermoedelijk omdat het toeristenseizoen net is begonnen, zijn we weer Hotelwaards gegaan. Onderweg hebben we nog een grote koffie gedronken op een terras bij de bibliotheek in Kremasti.

Na een douchje zijn we naar een klein restaurantje Ideal bar gegaan die we in de middag ook hebben gezien omdat er een poezen hotel naast lag. Dit restaurant van een voormalig Nederlandse eigenaresse ligt vlak bij het Hotel. Omdat we geen zin hadden om veel te eten hebben we allerlei lekkere gerechtjes gekozen uit het voorgerecht menu. Hier noemen ze dat Mezzes. Hier hebben we heerlijk van gesmikkeld samen met een lokaal wijntje waarvan we er enkele hebben mogen proeven voordat het eten kwam.

Moe en voldaan zijn we terug gelopen naar het Hotel en na een drankje aan ons hotelkamertafeltje in de slaapkamer van Ellen te hebben gedronken zijn we tevreden en vermoeid lekker gaan slapen.

Zondag 15 april 2018

Na een uitgebreid ontbijt en tijdens de voorlichting door Tim over het eiland, zijn we aan het zwembad gaan liggen waar we alleen nog even weggegaan zijn om te lunchen. Pas tegen het einde van de avond hebben wij ons naar ons kamertje gesleept voor een douchje en drankje met verse aardbeien. Vandaag hebben we kunnen genieten van rond de 29 graden.

Tijdens het schrijven van dit stukje bedacht Ellen om nog een te bellen met de Valet Parking Plus. Wonder boven wonder namen ze de telefoon op en als het goed is gaan ze geld terug storten. Maar eerst zien en dan geloven.Deze avond hebben we op het terras bij de bar een Keesje gedaan. Stand 2.0.0 voor Ellen.

Maandag 16 april 2018

Na een redelijke nachtrust waarbij wij in het bed redelijk hebben geslapen, maar Ellen geplaagd werd door een harde  rand in haar bedbank, zijn we beneden gaan lunchen in het zonnetje.

Na het ontbijt zijn we onze huurauto op gaan halen. Het is een Fiat Panda geworden van een bijzondere kleur. Als snel had ons autootje de naam Fuchsia gekregen. Het is een wat afgeleefd bakkie waarbij je soms de knop van de versnellingspook in je handen houdt. Maar dat mag de pret niet drukken voor 20 euro’s per dag.

Onze Fuchsia heeft ons via de binnendoor wegen eerst naar de vlindertuin gebracht. Dit is een stuk bos waar heel veel vlinders vertoeven. Het is pech dat ze dat alleen in de zomer doen en dat je er daar voor dus niet mag komen helaas. Met andere woorden…we stonden voor een dicht hek. Jammer want we hadden gehoopt evengoed naar binnen te mogen. Daarom maar weer in de fuchsia op naar het volgende avontuur. Omdat het rond lunchtijd was hebben we onderweg eerst een lunch genoten in een grieks restaurant. Grappig was dat er twee restaurants naast elkaar zijn waarbij allebei de uitbaters vriendelijk naar je staan te grijnzen in de hoop dat je voor hem kiest. Onze keuze was de linker omdat er al mensen zaten. Nou we werden daar wel verwend hoor. Na een meer dan uitgebreide lunch (een mezedhes), werden we verwend met ijs en plaatselijke likeur. En tot onze verrassing een plaatselijk gepottenbakte mog met snoepjes er in. Je snapt niet hoe ze daar winst kunnen maken.

Na de verwennerij zijn we naar de 7 bronnen gegaan. Op deze plek ontspruiten 7 bronnen die uiteindelijk in een meer uitkomen. In het verleden hebben ze daar ook een tunneltje gebouwd van 100 meter om het water door te vervoeren. Hier kan je als het water niet te hoog staat door heen waden wat we dus ook zeker hebben gedaan. Omdat alle  zo goed als droog stond ontstond het plan naar de kust te gaan. Daar was het inmiddels heiig aan het worden. In plaats van zwemmen werd het een terrasje. Terug zijn we binnendoor gegaan waarbij we nog even gestopt zijn bij de Delimarkt die aan het begin van de straat zit van ons hotel om wat wijn te kopen. Ook daar ontkwamen we niet aan allerlei proeverijtjes van drankjes en ijs.

Ons diner hebben we weer gedaan bij Ideal waar we aan het einde er achter kwamen dat Saskia (de eigenaresse) een oud Alkmaarse was.

Op ons balkonnetje nog eeb Keesje gedaan. Uitslag 2.1.1. nog steeds voor Ellen

Dinsdag 17 april

Om half tien zijn we wakker geschrokken en fluks naar het ontbijt gegaan.  Na het eten stond onze Fuchsia al te trappelen om ons naar de kust te brengen. Plan was om te gaan luieren in Falaraki. Maar omdat het er hier nog erg rustig uitzag hebben we een kopje koffie gedronken en de Fuchsia richting Tsambika beach gestuurd waar we gisteren ook waren. Hier hebben we heerlijk in het zonnetje gelegen en in de Egeïsche gezwommen. Na de lunch bracht Fuchsia ons naar Lindos. Een oud wit dorpje met smalle straatje en on top de Akrapolis. Dit is een oude Ruïne Na flink wat klimwerk kwamen we bij een dichte poort helaas. Ook hier was het seizoen nog niet geopend. Na nog wat door het dorp te hebben geflantaneerd en wat te hebben gedronken op een dakterras zijn we weer met de Fuchsia naar Kremastie gegaan. Hier hebben we bij een authentiek Grieks restaurantje gegeten waar ze geen toeristen menu’s hebben. Karin stelde voor hier een Mezedhes te bestellen die erg lekker en apart was.  We kregen diverse visjes, slakken en ander lekkers voorgeschoteld.

Na het genot van deze Griekse lekkernij zijn we naar ons hotelkamer gegaan en zijn we na een warme douche lekker gaan slapen.

Woensdag 18 April

Onze laatste dag met de Fuchsia. Deze heeft ons knorrend naar de ruïnes van Kamiros gebracht. Hier zijn de overblijfselen te bewonderen van de Griekse oudheid. Hier zijn we op ons gemakkie doorheen gewandeld en genoten van de omgeving. Na een kopje koffie doorgegaan naar het kasteel bij Kritinia. Na de beklimming naar het kasteel hier wat rondgekeken. Er was niet zoveel te zien want het leek er op dat de grieken 10 jaar gelden besloten hadden dat die geen bezienswaardigheid meer was gezien de staat van alles daar.

Langs de kustweg heeft Fuchsia ons naar Embonas getuurd. Hier hebben we geluncht en hebben we een flinke wandeling gemaakt een stukje de berg op daar.  Deze was niet volgens het boekje maar wel leuk om te doen. Embonas staat bekend als het wijn dorp van de streek. Hier zijn ook diverse gelegenheden on te proeven. Dit konden we natuurlijk niet afslaan. We hebben een interessante proeverij  gedaan die werd gegeven door een jonge vrouw die in Nederland had gestudeerd waardoor we soms oom met wat Nederland terecht konden. We hebben diverse lekkere en niet lekkere wijnen geproefd. En natuur 2 flessen van de lekkerste meegenomen, evenals likeur van ouzo en koffie die ook erg lekker smaakt. Helaas waren de wijnkelders zelf nog dicht zodat een bezoekje van onze kant niet door kon gaan.

Het begon inmiddels al tegen de avond te lopen en zijn we terug gegaan naar het hotel. Hier hebben we emotioneel afscheid genomen van onze Fuchsia die ons met zijn ratelende versnellingsbak en losse pookje toch maar mooi vele leuke plakken heeft laten zien op het eiland.

Vanavond hebben omdat we al zoveel kastelen hadden gezien we in het hotel een chateau briand verorberd.

De avond afgesloten met een Keesje die eindigde in 2.2.2. Wat weer goed is voor de verstandhouding 🙂

Donderdag 19 april

Vandaag staat Rhodos stad dan eindelijk op het programma. Omdat Fuchsia weer op stal is werd het  het openbaar vervoer. De bus dus.

Deze bracht ons netjes in het centrum. En je zal het niet geloven maar de Mango zat daar ook op de hoek.

In 1 van de boekjes die we mee hadden stond een stadswandeling. Na wat zoekwerk waar deze wandeling het beginpunt had hebben we deze stadswandeling afgemaakt. Deze was erg leuk omdat deze door kleine straatjes en steegjes heen ging in de oude stad. Na de wandeling en nog wat rond te hebben gelopen hebben we uiteraard de Mango opgezocht. De meisjes hebben zich hier kostelijk vermaakt maar niets gekocht. Ook ik heb een winkel waar ik wat mee heb, namelijk Marks en Spencer. En laat die nou ook in de buurt zitten. De aankoop van de onderbroeken heb ik maar uitgesteld. Die waren daar gruwelijk duur. Wel heb ik 2 mooie shirts weten te bemachtigen.

In één van de boekjes werd een restaurant aangeraden waar we een overheerlijke lamsbout hebben verorberd.

Eind van de avond weer met de bus terug naar Kremasti. Dit was wel even spannend want zo in het donker weten we niet precies waar we er uit moeten. Maar met wat hulp van de chauffeur en en een mede reiziger is het weer feilloos gelukt.

Nog even een drankje aan de bar gedronken te hebben  en wat gepraat met een medelander die ook hier logeerde zijn we weer lekker gaan slapen in ons kamertje.

Vrijdag 20 april

Deze dag hebben we het heel druk gehad met niets doen. Heerlijk aan het zwembad gelegen en gelezen bij een heerlijk temperatuurtje.

Omdat toch nog een beetje vlot wilden zijn hebben besloten naar het stadje te wandelen en daar een restaurantje op te zoeken.

We dachten een leuke te hebben gevonden maar hij viel eigenlijk tegen. Toen we een Meze (een soort tappas) bestelden kregen we standaard toeristen food en dat was nou net niet waar we naar op zoek waren. Tja je kan niet altijd mazzel hebben met eten.

Terug in het hotel hebben we nog een drankje gedaan en de rekening van de afgelopen week betaald

In ons kamertje hebben we op het balkon de flessen leeggemaakt

drankje aan de bar en flessen leegmaken op balkonnetje

Zaterdag 21 april

De terugreis ging voorspoedig. Enig minpuntje was dat onze koffer 3 kg te zwaar was zodat we de kilo’s over onze handbagage moesten verdelen en de dames maar alvast in de lange broeken modus gingen.

Thuis zijn we nog even naar de Binnenkomer gegaan waar we een heerlijk Meze ala Binnenkomer hebben genuttigd