Rome 2017

Wat vooraf ging.

Tijdens het feest bij Agnes en Nico in Juni 2016 waar wij voor hun de Catering hebben verzorgd, plopte het idee op om met z’n vijven naar Rome te gaan.

Agnes en Nico waren er al eerder geweest en waren nog helemaal verliefd op die stad en wij zijn er al diverse keren dicht in de buurt geweest en hebben Rome ook hoog op onze lijst staan. Van het een kwam het ander en in de loop van het jaar zijn de plannen gesmeed met als resultaat dat we eind 2016 een appartement en een vlucht hadden geboekt richting Rome.

20-4-2017 1e dag

De vlucht naar Rome ging voorspoedig. Hoewel de vlucht zelf wel een dingetje was. Omdat er een vlucht weggevallen was konden wij helaas pas in de middag vertrekken waardoor we wat minder tijd hadden in Rome.

Bij de luchthaven hebben we besloten niet met het openbaar vervoer (zoals we eerder bedacht hadden) maar met de taxi naar het appartement te gaan. Dit bleek een goede keuze geweest te zijn. De alleraardigste chauffeur heeft ons vrijblijvend ook nog even meegenomen naar het sleutelgat op het Piazza dei Cavalieri di Malta, het Plein van de Cavalerie van Malta. Als je door het sleutelgat van de poort van deze villa kijkt, word je beloond met een spectaculair uitzicht op de Sint Pieter, omlijnd door de heggen van de tuin van de Cavalerie di Malta. Helaas is de tuin zelf afgesloten voor publiek, maar vanuit het sleutelgat kun je er toch een glimp van opvangen.

We kwamen precies op de afgesproken tijd bij ons appartement aan waar we nog de nodige voorlichting gekregen hebben van degene die ons stond op te wachten.

Na onze spullen te hebben geïnstalleerd zijn we Rome ingedoken. We zitten op een pracht plek  met alle grote bezienswaardigheden op hooguit een half uurtje lopen. We hebben lekker gegeten in een restaurantje vlakbij het appartement en zijn nog even naar het Plaza del Popolo gegaan, oftewel, het plein van het volk. Aan de stadskant van het plein vind je twee identieke kerkgebouwen en aan de andere kant staat de kerk Santa Maria del Popolo en de oude stadsmuur waardoor je in een ver verleden de stad betrad. Hier werden we hartelijk welkom geheten door de plaatselijke rozen verkoper die met veel onderhandelen tot zijn teleurstelling twee rozen aan ons kwijt kom voor een (volgens hem) veel te lage prijs. De meisjes waren in ieder geval blij. Wat vermoeid van de reis zijn we op tijd naar onze bedjes gegaan na uiteraard met z’n allen nog even een wijntje genuttigd te hebben. Deze, en ons ontbijt, hadden we trouwens ook nog gekocht die avond in de plaatselijke supermarkt.

21-4-2017 2e dag

Vandaag stond het Vaticaan op het programma. Na een uitgebreid ontbijt, waardoor we ons zelfs nog moesten haasten om op tijd bij het Vaticaan te zijn omdat we kaartjes van te voren met een tijd hadden gekocht zijn we lopend naar het Vaticaan gegaan. Het duurde wel even voordat we binnen waren. Maar eenmaal binnen blijf je van de ene verbazing in de andere vallen. Wat een pracht en praal is er daar te zien.  Het was er al erg druk dus wordt je vanzelf in de meute meegenomen door het museum en de sixtijnse kapel waar Michelangelo’s plafondschildering is die bestaat uit meer dan driehonderd figuren, met als bekendste “De schepping.”

Eenmaal de sixtijnse kapel uitgelopen in de meute waren we Agnes en Nico kwijt. Na wachten, bellen, wachten en bellen hebben wij besloten om zelf maar de sint Pieter in te gaan want die wilde we niet missen. Na genoten te hebben van al dat moois zijn we naar het Sint Pieterplein gegaan waar we Agnes en Nico weer gevonden hebben.

Nog onder de indruk van al dat moois en na een lekker lunch op een pleintje, zijn we naar Castel Sant ”Angelo gegaan, en van daar uit de Elbe overgestoken om meerdere bezienswaardigheden te gaan bekijken. Zo zijn we naar Basilica di Santa Maria Maggiore gegaan. Dit magistrale bouwwerk was vooral een bezoekje waard vanwege het prachtige schilderwerk. We zijn zeker niet vergeten naar boven te kijken. Het plafond is namelijk rijk bewerkt en beschilderd. Het is zo goed geschilderd, dat het haast niet te geloven is dat er in sommige delen van het plafond geen echte bolling of koepel zit. Natuurlijk mocht het er ook niet aan ontbreken om een kaarsje te ontsteken voor onze dierbaren.

Na Piazza Navona, de Trevifontijnen, en een gezellig barretje waar je zowel binnen als buiten zat kwamen we bij het Pantheon. Omdat daar een dienst bezig was moesten we wachten voordat we naar binnen konden. Na even wachten hebben we maar besloten dit een andere keer te gaan doen. Via de Spaanse trappen (vlak bij ons appartement) zijn we onze wijk ingelopen en hebben daar nog lekker in een restaurantje gegeten. Inmiddels hadden we ook al aardig “het end in de bek” omdat we zoveel gezien en gelopen hadden. In de avond nog een spelletje gedaan en moe en vol indrukken gaan slapen.

22-4-2017 3e dag

Vandaag weer een inspannende dag maar niet voordat we weer een lekker uitgebreid ontbijt hebben genoten.

Vandaag staat het Colosseum op het programma. Onderweg daarna toe werden er twee belangrijke zaken ontdekt. Het Monumento a Vittorio Emanuele II die ligt aan de Piazza Venezia. In de volksmond wordt dit monument ook wel de suikertaart, de bruidstaart of de typemachine genoemd.   En een MANGO, uit de mond van de meiden ook wel “the place to  be” genoemd. Het Monumento zijn we niet in geweest. De MANGO later wel.

Na nog een stukje lopen kom je dan bij het Colosseum. Nico hebben we daar achter gelaten want die had het al gezien en hoefde niet nog een keer. Ook hiervoor hadden we kaartjes vooraf gekocht maar dat bleek achteraf niet zo’n succes. Dan maar de plannen omgegooid en een entree gekocht met gids. Dat was achteraf wel lekker omdat hij heel veel kon vertellen. Deze voormalige arena is imposant en ademt aan alle kanten geschiedenis. Doordat de vloer van de arena weg is, zie je het gangenstelsel waardoor slaven, gladiatoren en wilde beesten ten tijden van het Romeinse rijk gelopen hebben op weg naar hun laatste slag. Het Colosseum is best wel indrukwekkend en Karin, Ellen en ik konden meteen weer een wereldwonder op ons lijstje afstrepen. Nu nog 3 te gaan.

Pal naast het Colosseum ligt het welbekende Forum Romanum. Hier hebben we Nico weer opgepikt en zijn we daar na toe gegaan. Dit gebied was in de oudheid het kloppende hart van de welgestelde stad Rome. Er is best wel wat bewaard gebleven en met enig inbeeldingsvermogen zie je wat voor pracht en praal daar geweest moet zijn.

Na lang dolen zijn we weer richting stad gegaan.  En zijn we nog even in de wijk Trastevere gaan kijken. Ook nog even traditioneel een espresso gescoord in een authentieke  winkel met hele aardige obers. Uiteraard moesten we ook nog even naar het Pantheon want die hadden we gisteren gemist.

Lekker gegeten in de stad en weer een prachtige dag beleefd.

23-4-2017 4e dag

Vandaag zijn we heerlijk het park in geweest die vlak bij ons appartement ligt. Villa Borghese is het grootste openbare park van Rome. Het staat ook wel bekend als museumpark, doordat er vele musea in het park te vinden zijn. Hier vind je een groot deel van de kunstcollectie van de Italiaanse overheid. In het park zelf vind je naast musea ook vele fonteinen, villa’s, tempels, standbeelden en een groot meer. De mooiste ingang van dit park ligt aan de Piazza di Popolo. Als je via de steile trappen naar boven klimt, wordt je beloond met een prachtig panorama uitzicht over Rome Het is er mooi groen en het is heerlijk om op een warme zomerdag lekker uit te rusten onder de schaduw van de grote bomen. En wat ook lekker is om tijdens het wandelen ook nog even een meer sessie te houden door heerlijk met de blote voetjes te genieten van de omgeving. Het plan was om in de avond in 1 van de zijstraten te gaan eten. We dachten een restaurant gevonden te hebben maar eenmaal gezeten hebben we besloten toch maar weg te gaan. Wat uiteindelijk wel leidde dat we in een pracht restaurant terecht kwamen waar we heerlijk gesmikkeld hebben. In de avond kreeg ik contact via Facebook met mijn nicht Gerda en haar man Hans. Gerda had al wat keren gereageerd op onze facebook berichten en het leek wel of zij ook in Rome was. Wat bleek het geval…..zij waren dus ook in Rome. We hebben meteen een afspraak gemaakt voor morgen bij de Spaanse trappen.  Zo handig dat social media 😉

24-4-2017 5e en laatste dag

Na het ontbijt en het appartement te hebben opgeruimd kwam er een einde aan het logeren op een prachtige plek.

Omdat wij naar mijn nicht gingen en Agnes en Nico de stad nog in gingen  zijn we even gesplitst. Het was heel bijzonder om met Gerda en Hans zomaar in Rome te zitten terwijl we elkaar al tientallen jaren niet gezien hadden. Het was heel gezellig. Na de “hernieuwde” kennismaking zijn we via  de Designaul shop waar een nieuwe tas gescoord moest worden door de dames, naar het plein van het Pantheon gelopen waar we nog heerlijk in het zonnetje een flesje Rosé soldaat hebben gemaakt. Inmiddels waren Agnes en Nico op een ander pleintje aangekomen en zijn we daarnaar toe gegaan en hebben gezamenlijk geluncht.   Agnes had al een taxi naar het vliegveld geregeld en keurig op tijd stonden wij weer te wachten op onze terugvlucht.

Waar wij van overtuigd zijn dat Rome, ondanks alle drukte, een relaxte stad is waar we zeker nog een keer terug willen komen. We waren wel blij dat we in April zijn gegaan, want als het daar warm is dan is het daar niet fijn toeven denken we.